دکتر نیک

دکتر نیک، پورتال جامع شامل خبر، سرگرمی، روانشناسی، زناشویی، مد، دکوراسیون ...

دکتر نیک

دکتر نیک، پورتال جامع شامل خبر، سرگرمی، روانشناسی، زناشویی، مد، دکوراسیون ...

دکتر نیک

سایت دکتر نیک پورتال جامع دکتر نیک در زمینه های زیر فعالیت میکند. 🙈تفریح و سرگرمی 🌙☄️فال روزانه 👗💅مد و زیبایی دکوراسیون 🍃نگهداری از گیاهان ❤️عاشقانه 🎥دانلود فیلم و سریال و موزیک 📲دانلود نرم افزارهای کاربردی ویندوز💻 و اندروید📱 🔊و هرآنچه شما نیاز دارید

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
طبقه بندی موضوعی

يكشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۰۱:۰۹ ب.ظ

۰

کاشت گیاهان دارویی در منزل

يكشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۰۱:۰۹ ب.ظ

 

 

 

 

 

یک باغچه پر از دارو

 

 شناسایی خواص فوق العاده گیاهان دارویی در درمان بیماری های مختلف باعث شده تا میزان مصرف دارو های گیاهی در مقایسه با قرص و آمپول تا حد چشمگیری افزایش یابد. بسیاری از گیاهان دارویی جنبه زینتی دارند و می توان آن را در منزل نیز پرورش داد. نگهداری گیاهان دارویی به مراتب ساده تر از گیاهان آپارتمانی و باغچه ای است. در این شماره شما را با تعدادی از گیاهان دارویی سودمند که کاشت آسانی دارند آشنا می کنیم.

 

 

·        همیشه بهار

 

 

گیاهی است کوتاه با گل های نارنجی که به وسیله کاشت بذر تکثیر می شود. جزء گیاهان نشایی است و از برگ ها و گل هایش در صنعت داروسازی استفاده می شود. این گیاه به خاک های قلیایی علاقه مند است. آن را در قسمت های آفتابگیر باغچه بکارید.

 

 

·        لادن

 

 

گیاهی است گلدار، برگ هایش گرد و پهن هستند و رنگ گل های زیبایش نارنجی است. گل هایش مصرف دارویی دارند. لادن را می توانید در گلدان یا باغچه بکارید. آخرین روزهای زمستان زمان مناسبی برای کاشت لادن است. لادن گیاهی است که خوب قد می کشد، برایش قیم مناسب تهیه کنید و ساقه هایش را روی نخ هدایت کنید.

 

 

·        اکلیل کوهی (رزماری)

 

 

درختچه ای است کوتاه و پرشاخ و برگ. برگ هایش نازک و کوتاه و ضخیم اند. گل هایش بنفش رنگند.گل ها و برگ ها مصرف دارویی داشته و صنایع تولید داروهای گیاهی خریداران خوب برگ ها و گل هایش هستند. از سرشاخه های جوان این گیاه برای تولید داروهای ضدرماتیسم استفاده می شود. این گیاه به صورت گلدانی به فروش می رسد. روش ازدیاد آن استفاده از قلمه های ساقه آن است. اگر یک اکلیل کوهی را در باغچه بکارید سال های سال صاحب آن خواهید بود. خزان نمی کند و زینت بخش باغچه ها است. در بعضی از کشورها از برگ های خشک شده آن به صورت ادویه استفاده می کنند.

 

 

        اسطوخودوس

 

 

این هم شبیه اکلیل کوهی است اما کمی کوتاه تر از آن بوده و برگ هایش کمرنگ است. گوشه و کنار باغچه را به اسطوخودوس اختصاص دهید و مطمئن باشید که این هم مثل اکلیل کوهی خزان ناپذیر بوده و در همه فصول سبز است.

 

 

        ختمی

 

 

گیاهی است گلدار که خوب قد می کشد. برگ های پهنی دارد و گل هایش صورتی رنگند. ختمی چند نوع است. نوعی ختمی که گیاهی است یکساله به وسیله کاشت بذر ازدیاد می یابد اما انواع چندساله آن به روش تقسیم بوته تکثیر می شوند. ختمی ژاپنی درختچه ای زیبا برای داخل آپارتمان است که معمولاً به روش قلمه تکثیر وبه صورت گلدانی نگهداری می شود.

 

 

        شمعدانی عطری

 

 

ازدیاد آن مانند شمعدانی های دیگر و به صورت قلمه ساقه است. این شمعدانی برگ های معطری دارد. آن را در گلدان بکارید و گاه گداری تعدادی از برگ هایش را خرد و همراه با چای دم کنید. چای معطر می شود. حتی می توانید برگ های خشکش را با چای مخلوط کنید.

 

 

        نسترن و محمدی

 

 

گیاهانی چون نسترن و محمدی را می توانیم با استفاده از بذرهایشان تکثیر کنیم ولی پیشنهاد ما این است که آنها را به صورت گلدانی تهیه کرده و در باغچه بکارید. گلبرگ های محمدی به صورت گلاب یا خشک شده مصرف می شوند.

 

 

        سنبل الطیب

 

 

هم گل است هم دارو. ساقه هایش کشیده و بلندند و گل های زرد، صورتی یا سفیدرنگش در اواخر بهار ظاهر می شوند. می توانید سنبل الطیب را به عنوان یک گیاه زینتی پرورش دهید. ازدیاد این گیاه به وسیله کاشت بذر میسر است.

 

 

منبع

 

 

 

روزنامه شرق